woensdag 7 maart 2018

6 maart: vaarwel oude volkstuin

Op 6 maart was de vorst net uit de grond en nam ik de laatste planten mee uit de volkstuin op het complex De Smalle Steeg. Ik nam mee: aardperen (ik had gehoord dat deze de Japanse Duizendknoop zouden kunnen verdringen), Brave Hendrik, 2 soorten eetbare zuring (spinazie en de langwerpige), smeerwortel (Bocking14), een stuk maggiwortel, stukken rabarber.

Mijn overbruurvrouw neemt de tuin over en ik wees haar wat er nog bleef staan: 2x zwarte bessenstruik, japanse wijnbes, Elstar appelboom, Lentse Rode appelboom, kweepeer, asperges, aardbeien, lei peer, Tayberrie.

Op mijn nieuwe tuin besloot ik eindelijk de zwarte bes zijn definitieve plaats te geven als ook de minitree (appel) en het krentenboompje. Helemaal achter in de tuin, aan de noordkant, het bankje zette ik wat naar voren. De bomen de wind tegen en geven geen schaduw in de tuin. Het is de vraag of de minitree het redt; hij had wel heel weinig wortelkluit en had ook last van boomkanker. De zwarte bes staat wat in de luwte van de bodem. Daarna de bodem toegedekt met karton en uitgetrokken graspollen.

mini tree appel
Zwarte bes; er achter: krentenboom